Aftabedel Print Banner
یکشنبه 7 آذر 1395 / 08:30|کد خبر : 4523|گروه : اخــبــار زنــان

بانوی معمار کردستانی؛

نقشِ خیال‌انگیز «هنر» بر خشت‌وگل معماری های سنتی/ معماری و هنر بدون هم معنا ندارند

نقشِ خیال‌انگیز «هنر» بر خشت‌وگل معماری های سنتی/ معماری و هنر بدون هم معنا ندارند

اسمش سعیده گلابی است، بانوی جوانی که معماری و هنر را در هم آمیخته و در حال حاضر مسئول امور انجمن های هنری در استان کردستان و استاد دانشگاه می باشد...

به گزارش خبرنگار آفتاب دل، اسمش سعیده گلابی است، 30 سال سن دارد و دانشجوی دکترای تخصصی معماری در دانشگاه تهران است، در سنندج زندگی می کند و عاشق مردم کُرد است، بانوی جوانی که معماری و هنر را در هم غلطیده و در حال حاضر مسئول امور انجمن های هنری در استان کردستان و استاد دانشگاه می باشد با وی به گفتگو نشستیم تا ببینیم خانم ها در رشته ی معماری تا چه حد می توانند موفق باشند؛

 

.    چرا معماری خواندید؟
آشنایی زیادی نداشتم و کسی هم در خانواده‌مان این رشته را نخوانده بود. دبیرستان رشته‌ام ریاضی بود. نقاشی هم می‌کردم. بعد شنیدم معماری ترکیبی از این دو رشته است. برای همین، این رشته را انتخاب کردم. ولی بعد رفتم دانشگاه و دیدم همان رشته‌ای است که می‌خواستم. لیسانم را از دانشگاه تهران گرفتم و برای فوق‌لیسانس دانشگاه کردستان قبول شدم و در حال حاضر هم دانشجوی دکترای نخصصی معماری در دانشگاه تهران هستم.


·    شما غیر از کار معماری مشغول به چه فعالیت های دیگری در این زمینه هستید ؟
در حال حاضر مسئول امور انجمن های هنری استان کردستان در سازمان بسیج هنرمندان هستم، به دلیل عشق و علاقه ای که به شجره ی طیبه بسیج دارم، روزهایی را که در شهر سنندج هستم به صورت افتخاری با هنرمندان مشغول فعالیت هستم.

 


·    لطفاً بفرمایید که آیا رشته معماری برای یک خانم سخت نیست ؟
معماری رشته ای از تلاقی علم و هنر است، در پاره ای، زوایایش به علم نزدیک و در جایی هم به هنر نزدیک است ، هر چند رشته ای پیچیده و طاقت فرساست اما با کمی عشق و علاقه می توان در این کار موفق بود و با سازه‌هایی چشم نواز، توجهات بسیاری را معطوف خود کرد. هر چند دنیای طراحی نیز به همان اندازه قدردان نبوغ و ذوق فرد است اما معماران با کمی سلیقه و علاقه می توانند نامی درخشان داشته باشند.

 


·    وجه تمایز و جدایی ناپذیر هنر و معماری را در چه چیزی می بینید؟
معماری با هنر آمیختگی جدایی‌ناپذیری دارد به گونه‌ای که هر گوشه از این دیار کهن، نشانی از نقش سرانگشتان هنرمندان می‌توان یافت چه در آثاری که حاصل سال‌ها تلاش هنرمندان با ذوق کردستانی است و چه در وسایل اولیه زندگی که هیچ‌گاه در گذر زمان از نقش هنر بی‌نصیب نمانده است.


در این میان معماری خانه‌های قدیمی کردستان جدا از نقشی که در ایجاد امنیت، آرامش و سهولت زندگی دارد با فرهنگی خاص در زندگی مردم کُرد گره خورده است، فرهنگ هنردوستی و ارزش نهادن به هنر در هر اثری که دست بشر در آفرینش آن دخیل است و شاید این روحیه اهمیت به زیبایی‌های بصری‌از حس زیبایی‌شناسی و توجه کردستانی ها به آفریده‌های خالق هستی سرچشمه گرفته است.

 


·    به نظر شما چقدر نیاز هست که فضای آکادمیک دانشگاهی که به هرصورت از غرب وارد شده و در کالبد فضای دانشگاهی از معماری بومی تبعیت کند ؟
یکی از پایه های معماری پایدار این است که با گذشته خودش پیوند داشته باشد و نیازهای آینده را هم برطرف کند .ما باید هویت ملی و اسلامی مان را حفظ کنیم و از ابتدا طرح ها براین اساس شکل بگیرد.

 


·    دانشجویان و خصوصا خانم ها چطور می توانند از این موضوع بهره مند می شوند ؟
ما معماری را می سازیم و بعد این معماری است که مارا می سازد و این معماری است که بر ما تاثیر می گذارد این یک رابطه دو طرفه هست ما باید شناختمان را عمیق بکنیم و بجای اینکه فضا بسازیم مکان ایجاد کنیم ، آدمها به مکانشان علاقمند می شوند و این تاثیر مثبتی بر انها خواهد داشت .

 


·    معماری های بومی را بیشتر می پسندید یا امروزی را ؟
اوج و تکامل معماری در همه جای دنیا سادگی آن است اصیل ترین معماری ها ساده ترین انهاست در همین معماری شمال ملاحظه بفرمایید چقدر ساده است مثل یک آدمی که همه چیز ان واضح است درون و بیرونش یکی است پشت پرده نداره ، و خودش هست ، این آدم ها هم دوست داشتنی هستند مانند همان معماری ، شخصیتشان ساده است ، واضح وصریح هستند اکثر معماری های بومی ما این خواصیت را دارد .البته این نکته را اضافه کنم ضمن سادگی بسیار جا افتاده و استوار فکر شده است.

 


·    نقش هنر ایرانی اسلامی در خانه های قدیمی مردم کُرد را چطور می بینید؟
در این خانه‌ها از هنرهای مختلف دیرینه این دیار مانند گچ‌بری، منبت و کاشی استفاده ‌شده و کمک به زندگی آسان‌تر در کنار این جنبه‌های زیبایی‌شناختی خاص مطرح بوده است.


بسته به میزان مکنت خانواده و وسعت بنا، اغلب خانه‌ها داری اندرونی و بیرونی بوده است و برخلاف معماری امروزی که ایجاد آشپزخانه‌های باز به شیوه غربی باعث ایجاد مشقت و ناراحتی برای بانوی خانواده می‌شود معماران قدیمی‌با ارج نهادن به حس ذاتی حیا در وجود ایرانیان با ایجاد اندرونی و بیرونی حس امنیت و آرامش در خانواده را مدنظر داشتند.


حیاط بزرگ با اتاق‌ها و نشیمن‌های پیرامونی که دورتادور آن را نیزانواع درختان فراگرفته‌اند به همراه یک یا دو حوض در هرکدام از این فضاهای اندرونی و بیرونی یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر منازل بوده است که علاوه بر نقش موثر در ایجاد نشاط روحی پس از یک روز کاری، مکانی وسیع برای جنب و جوش و افزایش هوش هیجانی کودکان بوده است.


·    تا چه حد معماری غربی باعث شکاف میان نسل جوان و فرهنگ ایرانی شده است؟
واضح است که دور شدن از معماری ایرانی اسلامی باعث فاصله گرفتن نسل جوان از ارزش‌های سنتی و بومی می‌شود و چنین شرایطی جامعه را دچار تعارض می‌کند و این فرهنگ وارداتی به ویژه در معماری فاصله نسل‌های جدید با فرهنگ ایرانی را عمیق‌تر می‌کندزیرا به یقین فرهنگ آسیب دیده معماری امروز ما در آینده نه چندان دور در انحراف از ارزش‌های بومی ایرانی می‌تواند تاثیرگذار باشد و بخشی از آسیب‌های اجتماعی، اعتقادی و ایدئولوژیک را می‌توان در این تضاد فرهنگی نفوذ کرده به معماری جست‌وجو کرد.

 

·    سخن پایانی شما ...؟
اهمیت بازگشت به شیوه‌های سنتی معماری  ایرانی بر کسی پوشیده نیست اما در وهله نخست باید با قرار دادن زیبایی و ویژگی‌های خاص این خانه‌ها در پیش چشم ایرانیان به نوعی تقاضای آن را ایجاد کنیم چراکه به نظر می‌رسد روحیه توجه به معماری غربی بیش از دیگر مسائل مانعی برسر راه احیای معماری اسلامی ایرانی است.

 


انتهای پیام/

 



برچسب ها :


نظرات کاربران :

گل رز [یکشنبه 14 آذر 1395 | 21:22] پاسخ

یاد گذشته ها و جمع شدن تو خونه ها با معماری قدیمی بخیر من که دلم واسه اون روزها تنگ شده

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   

ADS

ADS

ADS

اینجا محل تبلیغات شماست

ADS

 
جدیدترین ها / پربازدیدترین ها
Aftabedel Telegram Channel