Aftabedel Print Banner
دوشنبه 5 اسفند 1392 / 10:27|کد خبر : 341|گروه : اخــبــار زنــان

هنرمندی دستان بانوان کردستان بر نقش های قالی

هنرمندی دستان بانوان کردستان بر نقش های قالی

استان کردستان از قدیم‌الایام در بافت فرش زبانزد خاص و عام بوده است؛ هر چند تاریخچه بافت فرش در این شهرستان مشخص نیست ولی تاکنون نیز پس از گذشت سال‌ها از قدمت این هنر گران‌مایه، بافت این فرش در شهرستان سنندج ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار آفتاب دل، فرش بافی در استان کردستان از قدمت خاصی برخوردار است به طوری که بانوان این استان در این زمینه دستی بر آتش دارند و بافته های آنان سخن از هنر بانوان این خطه از ایران اسلامی است .

فرش مناطق کردنشین از قالیبافی پیشرفته منطقه بیجار با بافت محکم و ظریف  تأثیر گرفته است.قالی‌های موجود در موزه فرش ایران و گالری‌های اروپایی حاکی از تاریخچه طولانی فرش کردستان است اما فرش امروز بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان سنندجی و بیجاری است.

فرش که مجموعه ای است از هنر و صنعت ، حاصل زحمت و تجربه هزاران ساله ی هنرمندان گمنامی  است که تمام عمر گرانمایه ی خویش را صرف طرّاحی ، بافت و رنگرزی  فرش نموده اند.

از این جهت  لازم است تک تک ما ارزش این هنر را درک کنیم و با بافت فرش های مرغوب ، هنر و توانمندی  هنر مندان ایرانی را در بازار های  جهانی به بهترین شکل ممکن، عرضه نماییم.

 

فرش علاوه بر جنبه های  هنری آن، یک منبع اقتصادی از نظر صادرات می باشد و از آن جایی که در بازار های جهانی  فرش ایران جایگاهی  خاصّ  دارد، می توان از آن به بهترین شکل ممکن

جُست.

فرش  هم از نظر ارز آوری و هم از نظر اشتغال جایگاه ممتازی را در صنعت کشور  دارا می باشد

و  از این روست که باید جایگاه  واقعی  آن را بشناسیم  و سعی  کنیم  که با تولید  فرش های مرغوب،جایگاه  ویژه ی خود را در بازار های جهانی حفظ کنیم.

متاسفانه در سالهای  اخیر به دلایل  گوناگون  از جمله: تولیدات فرشهایی با طرح های تکراری، رواج استفاده از گره های تقلّبی ، استفاده  از رنگ های  جوهری، عدم  توجّه به  سلیقه ی  مشتریان خارجی، افزایش  روز افزون قیمت فرش به علّت افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش دستمزد  بافندگان و استفاده از مصالح نا مرغوب موجب شده است که رقیبان تولید کننده فرش  که زمانی  به چند کشور  از جله چین، ترکیه و افغانستان  محدود می شدند  و آن ها نیز یارای مقابله و رقابت با فرش ایران را نداشتند.

یکی از زنان قالی باف قدیمی سنندجی می‌گوید: صبح زود که از خواب بیدار می‌شدم حتی قبل از اینکه دست و صورتم را بشورم می‌رفتم و یه نگاهی به آنچه که دیروز بافته بودم، می‌انداختم و خوشحال از اینکه حالا دیگر گل‌های رز قالیم دیده می‌شود، کنار حوضچه کوچک حیاط می‌رفتم و با آب یخ چاه دست و صورتم را می‌شستم چه حس زیبایی بود و این آغازی بود برای کار امروزم.

بعد از صبحانه بدون وقفه دوباره پای دار قالی می‌نشستم و به بافتن ادامه می‌دادم که شاید با بافت امروز بتوانم یکی دیگر از نقش‌های زیبای قالی‌ام را ببافم و این چه نور امیدی در من ایجاد می‌کرد، وقتی می‌دیدم که امروز چند رج بیشتر از دیروز بافته‌ام، چون با همین چند رج یکی دیگر از نقش‌های زیبا مثل حوض و حتی ماهی‌های آن پیدا می‌شد و غروب باذوق پیش دوستانم می‌رفتم و از نقش‌هایی که بافتم برایشان می‌گفتم...

و اما امروز سال‌های زیادی از آن ایام می‌گذرد و متاسفانه فرش کردستان رونق گذشته خود را از دست داده و مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی اظهار می‌کند: دیگر مثل گذشته کسی فرش کردستان را خریداری نمی‌کند و شاید هم صادر نمی‌شود.

وی یکی از دلایل بی‌رونق شدن فرش کردستان را وجود تابلو فرش‌هایی می‌داند که از تبریز وارد کردستان می‌شود.

این بافنده ی سنندجی  با اشاره به اینکه با وجود دستمزدی که بابت این نوع فرش به قالی بافان کردستانی داده می‌شود دیگر هیچ کس حاضر به بافت فرش کردستان نیست، اضافه می‌کند: در دو سال اخیر فرش کردستان، نسبت به گذشته بیشتر از رونق افتاده است.

با نگاهی به گذشته نه چندان دور سرزمین‌مان متوجه می‌شویم که  کردستانی ها از ابتدا هنرمند بوده و علاقه زیادی به خلق آثار زیبا داشته‌اند، فرش بافی از جمله هنرهای ایرانیان است و فرش به دلیل زیبایی‌های ظاهری، کاربردی بودن و امتیازات کیفی نسبت به دیگر زیراندازها همواره از جایگاه مطلوبی نزد مردم ایران و سایر کشورها برخوردار بوده است و البته دیگر ملت‌ها، ایرانیان را صاحبان اصلی فرش دستباف می‌دانند.

کارشناسان معتقدند نگاهی به پیشرفت صنایع در جهان و تغییراتی که علم و تکنولوژی در روند تولید برجای گذاشته است و همچنین ورود دیگر کشورها به عرصه تولید فرش و موفقیت نسبی آنها در به دست آوردن این بازار نشان می‌دهد که در راستای صیانت از مالکیت معنوی این هنر گرانبها و حفظ جایگاه ایران به عنوان اولین تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف باید رویکرد را در تولید فرش دستباف از تولید سنتی به تولید کارگاهی و متمرکز تغییر دهیم.

در راستای اجرای این کار مشکلات عدیده‌ای پیش روی صنعت فرش دستباف قرار دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شغل دوم بودن فرش‌بافی نزد مردم ما اشاره کرد، به گونه‌ای که طبق آمارها تنها در شش نقطه از کشور فرش‌بافی به عنوان شغل اصلی به حساب می‌آید.

متاسفانه در استان کردستان از ایجاد این کارگاه‌ها به دلیل صرفه اقتصادی پایین استقبال خوبی نشده است. در حال حاضر تولید فرش دستباف بیشتر توسط بانوان روستایی در منزل و در زمان اوقات فراغت انجام می‌شود و با توجه به عدم تمایل آنان به حضور و کار در این کارگاه‌ها، این روش تولید صرفه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام/



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
 
جدیدترین ها / پربازدیدترین ها
Aftabedel Telegram Channel