Aftabedel Print Banner
چهارشنبه 15 آبان 1392 / 08:19|کد خبر : 147|گروه : اخــبــار زنــان

لباس کُردی در معرض تهدید مدهای غربی

لباس کُردی در معرض تهدید مدهای غربی

پوشش و لباس اصیل کردی بخشی از فرهنگ و شناسنامه کردها است که متاسفانه امروزه با گسترش تبلیغات رسانه های بیگانه و مد گرایی این ذخیره فرهنگی و بومی جای خود را به فرهنگ بیگانه سپرده است.

به گزارش خبرنگار آفتاب دل،  تا اواخر سالهای دهه هفتاد هجری شمسی کردستان ایران و سایر مناطق کردنشین کشور مانند سنندج ،بانه ، مهاباد، پیرانشهر و... را به نوع پوشش و استفاده از لباس های محلی می شناختند و همواره یکی از دلایل اصلی حضور مردم سایر استانهای کشور در این مناطق دیدن نوع پوشش خاص و محلی بود.


لباس کردی (چه نوع زنانه و چه مردانه آن) یکی از لباس هایی است که در طول تاریخ و تا حدودی در عصر کنونی توجه فرهنگ ها و قومیت های مختلف سراسر جهان را به خود معطوف داشته و هر ساله در نمایشگاه های جهانی مد و لباس تحسین همگان را به خود اختصاص میدهد . تنوع در مدها و اشکال گوناگون و نیز نوع پارچه های استفاده شده از ویژگی های بارز لباس کردی است که این باعث شده است تا باب میل هر یک از تیره های قومیت کرد باشد در طول سالیان دراز شکل و نوع استفاده لباس کردی مخصوصاً در میان زنان تغییرات محسوسی نموده است فرضاً مادر بزرگان ما علاوه بر لباسی که امروزه مورد استفاده زنان کرد است از پوشاک های دیگری نیز همزمان با آن استفاده کرده اند برای مثال استفاده از نوعی شنل یا به زبان محلی کولوانه(kolvane) که بیشتر در فصل سرما و هنگام خواندن نماز زنان کرد آن را بر شانه های خود می انداختند و یا کت مخصوصی تحت عنوان کولینجه(kolenja )که در گذشته همه زنان از آن استفاده می کردند و یا پیشبندی با نام بر هلبینه(barhalbina) که به هنگام آشپزی و سایر کارهای بیرون از منزل مورد استفاده قرار می گرفت لباس کردی زنانه همراه نمونه های جانبی فوق در نوع خود از لباس هایی است که مطابق شریعت اسلام و فرهنگ اصیل کردی میباشد . همچنین لباس کردی مردانه نیز به دلیل تنوع اشکال آن قابل استفاده در تمام فصول سال و نیز به خاطر راحتی و دوخت منحصر به فرد آن در تمام ساعات شبانه روز میتواند مورد استفاده باشد . از وجوه متمایز این لباس استفاده از نوعی بالا پوش به نام پستک( pastak) و نیز کفش بسیار مقبولی به نام کلاشه( kelashe ) و همچنین کلاه و چفیه مخصوصی بنام جامه دان (jamedan )یا در بعضی از مناطق بنام آغابانو نام دارد که در میان مردان کرد طرفداران زیادی دارند ضمناً بسن شال یا پشتیند(peshtend ) نیز برای هردو جنس از ملزومات می باشد . اما چیزی که در روند این کاهش مسلم است فراموشی فرهنگ و لباس کردی در میان جوانان است.



متاسفانه در حال حاضر و با توجه به تبلیغات وسیع و گسترده ای که از طریق رسانه های مختلف و توسط کشورهای غربی صورت می گیرد، باعث شده است تا بخشی از جامعه به این تبلیغات توجه کرده و اقدام به استفاده از تولیدات غربی و پوشش های نامتعارف نماید.


در حالیکه لباس کردی زنانه و مردانه از جمله پوشش های اصیل ایرانی و اسلامی در سطح جهان به شمار می رود اما متاسفانه امروز به جای این پوشش، تولیدات غربی به ویژه از چین و ترکیه بر تن جوانان کردستان و سایر مناطق کردنشین کشور خودنمایی می کندو امروز دیگر هیچ خبری از این پوشش محلی و بومی در میان نیستو لباسهای کردی کم کم به موزه ها و کتابهای تاریخ سپرده می شوند.


از سالی که در جشنواره فرهنگ ها و ملتها لباس کردی به عنوان یکی از پوششهای برتر در سطح جهان معرفی شد، تقریبا 10 سالی می گذرد ، چه بسی امروز نه تنها دیگر خبری از این پوشش حتی در مناطق کردنشین در میان نیست که تولیدات غربی در قلب مناطق کردنشین کشور بر تن جوانان و سایر اقشار خودنمایی می کند و هر روز هم از دامنه و گستره این پوشش اسلامی و ایرانی کاسته می شود.


لباس کردی در بخش آقایان و خانم ها باتوجه به ویژگی های خاصی از جمله طرح، رنگ و تنوعی که دارد در سالهای نه چندان دور و حتی در میان سایر ملل از استقبال چشمگیری برخوردار بود ولی افسوس هر روز که می گذرد از محبوبیت آن در میان تمامی اقشار به ویژه جوانان کاسته می شود و اگر وضعیت بر همین روال باشد تنها یک دهه دیگر کافی است که برای دیدن فرهنگ و پوشش چند هزار ساله مردم کردستان باید سراغ موزها و کتابهای تاریخی رفت.
دیگر امروز خبری از تنوع رنگ لباس زنان و دختران کرد در معابر شهرها و روستاها، صدای آهنگین گیوه های کردی و زیبایی منحصر به فرد شالهای بلند و پرپشت مردان در مناطق کردنشین در میان نیست و آنها جای خود را به کفش های ترکیه، کت و شلوارهای تولیدی چین و لباسهای غربی داده اند.
هم اکنون لباسهای کردی زنانه و مردانه در استان های کردنشین به جای خودنمایی بر تن آدمهای شهر به ویترین تعداد محدودی از مغازه ها کوچ کرده و جای آنها را لباسهایی پر کرده است که هیچ تناسبی با فرهنگ و سابقه تاریخی کردستان ندارند و متاسفانه نکته نگران کننده ادامه این روند و عدم توجه دستگاه ها و سازمانهای متولی به این مقوله جدی و ضد فرهنگی است.!!!



رانگ و چوخه که لباس مردان کرد بوده و از الیاف تولیدی خود منطقه و با دستان هنرمندان بافته می شد، از جمله پوشش های مخصوصی بود که در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنک بود ولی امروز دیگر جوانان استان رغبتی برای پوشیدن آن از خود نشان نمی دهند و هر روز که می گذرد از هویت تاریخی و فرهنگی خود فاصله می گیرند و کم کم نام این نوع لباس هم به موزه ها و قلب تاریخ فرستاده می شود.


لباس کردی زنان در مناطق کردنشین نیز پوششی اسلامی و ایرانی بود که آن هم با استفاده از تولیدات بومی تهیه می شد ولی امروز دیگر خبری از آن نیست و معدود کسانی هم که لباس کردی می پوشند، پارچه آن را از جنس های چینی و ترکیه ای انتخاب می کنند و دیگر از جنس مرغوب الیاف تولیدی خود منطقه هم نامی باقی نمانده است.



وجود پدیده ای همچون قاچاق کالا از طریق مرزهای استان کردستان و سایر استانهای همجوار، از جمله اصلی ترین تهدیدهای از بین رفتن لباسهای کردی در مناطق کردنشین کشور به شمار می رود و با کمال تاسف باید گفت که رویه کنونی در کشورمان در مناطق کردنشین کشور عراق نیز به عینه مشاهده می شود و وضعیت در بعضی از مناطق این کشور نیز بسیار بدتر و بحرانی تر است.


علل کم رنگ شدن لباس کردی در مناطق کردنشینو استفاده بیش از حد از لباس های غربی
عدم وجود سازمان و یا نهادی مسئول در این راستا برای حمایت از فعالان عرصه تولید لباس کردی در استان کردستان و سایر مناطق کردنشین در کنار ورود بی رویه لباس های غربی از جمله دیگر دلایل مهمی است که باعث شد تا هر روز، پوشیدن لباس کردی در استان کردستان غریب تر شود و کسی رغبت چندانی به این پوشش نداشته باشد.
دو دلیل مهم ورود بی رویه لبا سهای غربی ؛ یکی از آنها به مباحث کلان و سیاستهای استکبار در خصوص کشورمان بر می گردد و دیگری مربوط به برنامه های کاری دستگاه ها و سازمانهای متولی امور فرهنگی در سطح استان است.
مهمترین دلایل استفاده بیش از حد جوانان کرد از تولیدات غربی و فراموش شدن لباسهای کردی
ط عدم وجود سازمان یا نهاد مسئول در این حوزه
ط روند رو به رشد ورود قانونی و غیرقانونی تولیدات غربی
ط نبود حمایت از تولیدکنندگان لباسهای محلی
ط عدم الگوسازی استفاده از لباسهای کردی در مناطق کردنشین
ط نبود نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی در خصوص عرضه تولیدات مختلف
بر همین اساس می طلبد که نهادهای مسئول به ویژه شورای فرهنگی عمومی شهرستان و حتی کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی ، بانوان و امور خانواده شهرستان و استان توجه جدی تری به این مقوله داشته باشند.



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   

ADS

ADS

ADS

اینجا محل تبلیغات شماست

ADS

 
جدیدترین ها / پربازدیدترین ها
Aftabedel Telegram Channel